Integrerad matlagning (integrated cooking) är ett sätt att kombinera traditionell, bränslesnål och bränslefri matlagning för en ökad beredskap, enklare vardag och långsiktig hållbarhet. Det handlar om att gå bortom enkla bränslebesparande åtgärder som att låta gröten koka på eftervärme eller koka maten med locket på. Istället kombinerar vi kraftfulla energibesparande åtgärder med de resurser som redan finns fritt i vår omgivning.

Klicka på länken för att hoppa till respektive del av inlägget.

Vanlig matlagning
Energioptimera: Få ut mer av el och bränsle
Använd resurserna som finns gratis i din omgivning
Kombinera metoderna för maximal vinning

Vanlig matlagning

Vi lagar alla mat någon gång under dagen. För vissa innebär det en färdigrätt i mikron. För andra – en trerätters middag tillagad från grunden. Oavsett vad man föredrar är maten en oundviklig del av vardagen. Den ger oss näring och energi, samlar familjen och knyter samman släkt och vänner.

Vid en kris behöver vi fortfarande samma näring, energi och sammanhållning, men kan inte räkna med att ha tillgång till pålitlig energi eller bränsle. Samma problem uppstår även vid ökade levnadskostnader som vid kraftigt ökade elpriser eller plötsliga räntehöjningar. Med integrerad matlagning kan vi utgå från den kunskap vi redan har och samtidigt få lite mer kontroll över tillvaron.

Jag gissar att du redan fått lära dig grunderna i matlagning av dina föräldrar, eller möjligen i skolan. Om så inte vore fallet är jag ändå rätt säker på att du kan hantera en mikrovågsugn. Klarar du det så kommer du även klara av integrerad matlagning.

Ju fler tekniker du lär dig, desto mer kan du minska ditt el- och bränsleberoende. Men grunden är densamma som i vanlig matlagning – koka, steka, grilla, ugnsbaka, osv. I vissa fall är det lika enkelt som att mikra – ställ in det du vill tillaga och vänta tills det är klart.

Energioptimera: få ut mer av el och bränsle

Det finns många sätt att spara energi eller bränsle. Nedan är några vanliga tips:

  • Blötlägg eller grodda baljväxter, havre, quinoa, fullkornsris, majs, mm. för att korta ner tillagningstiden
  • Koka mat med locket på och undvik att använda en platta som är större än kastrullen
  • Koka upp ditt kokvatten i vattenkokaren istället för på spisen
  • Koka upp gröt eller ris. Stäng sedan av plattan och koka färdigt på eftervärme.
  • Använd dina rester
  • Använd mikron för små portioner
  • Planera så du kan använda ugnen eller plattorna för att tillaga andra rätter (t.ex. genom att stapla ånginsatser eller tillaga flera rätter efter varandra när du använder ugnen).

Det finns naturligtvis lite mer kraftfulla lösningar. En matlagningstermos kan, exempelvis, spara upp till 80% av ditt bränsle och kräver bara uppsikt vid uppvärmningstillfället. Vill du istället minska tillagningstiden så är det tryckkokare som gäller. En bra tryckkokare kan minska tillagningstiden med 50%, men kräver konstant uppsikt. Både matlagningstermosar och tryckkokare är perfekta för tillagning av grytor, baljväxter, fullkornsris, oxkind, revbensspjäll och mycket mer.

Vill du lära dig mer om matlagningstermosar och liknande verktyg tar jag upp grunderna i följande inlägg från bloggen:

Alla dessa metoder kräver fortfarande någon form av värme eller kyla, men källan behöver inte komma från el, ved, gas eller någon annan form av bränsle. Det går alldeles utmärkt att använda sig av de resurser som finns i ens omgivning.

Använd resurserna som finns gratis i din omgivning

Den största delen av Solköksbloggen är, som namnet antyder, ägnad åt olika sätt att nyttja solljus för helt bränslefri matlagning – året om. Solljus går att använda för torkning, vattenrening, och att tillaga allt från snabbmakaroner till pizza. Revbensspjäll, t.ex., blir väldigt saftiga och möra när de tillagas med solen. Här tillagar jag dem på min balkong i Skara:

Vill du lära dig mer om solkök har jag samlat lite matnyttig information i följande blogginlägg:

Solljus är en kraftig, men ofta underskattad resurs som vi borde använda mer. Naturligtvis har solkök sina begränsningar, men med lite planering och övning kan man använda solljuset nästan året om. Som tur är, finns det ytterligare metoder som kan komplettera soljuset rested av tiden. Här är några av dem:

Kombinera metoderna för maximal vinning

Video nedan är filmad i Visby under sommaren 2018. Där kombinerade jag en matlagningstermos med ett stort solkök för att kunna laga så mycket mat som möjligt utan vare sig el eller bränsle. Med tillräckligt många termosar skulle man, rent teoretiskt, kunna starta upp en ny gryta var 20:e minut. Det blir mycket mat på en dag!

Med lite kreativitiet är möjligheterna nästan oändliga!

Har du testat någon av matlagningsmetoderna i inlägget? Vilka matlagningsmetoder skulle du vilja lära dig mer om? Dela med dig i kommentarerna!

Vill du lära dig mer om integrerad matlagning?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.